11 november, 2005

Matmässa i Älvsjö




Det är lyxigt att kunna gå runt och provsmaka spännande viner, korvar av struts, ostar från Italien och peppriga gröna olivoljor. Jag har precis gjort det och sjunker nu ner i soffan och bara njuter. Jag har varit på Det Goda Köket ute i Älvsjö och spenderat 4 timmar. Alldeles underbart!!

Med mig hem har jag lite kul saker som jag ska prova i helgen - quinoafrön som kan användas som couscous. Jag köpte både röda och vita. Rapport kommer om hur de smakar. När jag sökte på google ser jag att de har lågt GI-värde och tillhör hälsomaten. Förena nytta med nöje - inte fel.

En ny förpackning Puy-linser slank ner i påsen. Jag fick tips om att de är goda att koka med russin, katrinplommon och torkade aprikoser. Serveras med en köttbit. Värt att prova då jag älskar söta torkade frukter till kött. Linserna har jag provat tidigare tillsammans med fint tärnad roselleri och morötter ur Anna Bergernströms Nya Annas mat. Se recept nedan.

Ett par vaniljstänger, en glaze på flaska och riktig kanel fick också plats och doftar ljuvligt. Den här kanelen smakar helt annorlunda än den som jag vanligtvis köper. Den är mjuk och går lätt att bryta i bitar till skillnad från den som ligger i skafferiet - som jag tyckte var god kanel.

Godsakerna ovan inhandlades hos Werner Gourmet Service. Deras saker finns på NK om du inte hinner till mässan i helgen.


Linsgryta med kanel ur Anna Bergenströms Annas nya mat
4 pers
1 liter kokta gröna linser (här använde jag Puy linser) (400 g okokta)
2 medelstora finhackade gula lökar
3 finhackade vitlöksklyftor
1/2 medelstor morot i små kuber
ca 75 g fint tärnat rotselleri
1-3 tsk curry
1/4 tsk kanel
1/2 tsk kumminfrö
1 tsk oregano
2 msk vetemjöl
5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1/2 dl hackad persilja

Fräs fint hackad lök och vitlök men bara lite morot. Kanske också lite fint tärnat rotselleri, men i så fall bara lite. Löken ska dominera. Stek sakta och fint i ca 15 min.

Dofta över curry, stött kummin, en aning kanel, lite smulad oregano. Rör om. Lägg i helt lite vetemjöl och späd med vatten så att det hela blir simmigt. Smula ner buljongtärningen. Koka upp och rör om igen. Lägg i kokta och mycket väl avrunna gröna linser. Värm grytan. Servera med hackad persilja och ris. Man kan också blanda ner riset i linsröran så att det blir en risgryta av alltsammans.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...