08 oktober, 2006

Böjda mandelspån

Den här lilla kakan kommer jag ihåg från mormor när jag var väldigt liten. Hon firade antagligen sin 50 års dag. Mig själv ser jag i finklänning och lackskor, måste ha varit yngre än sju år. Till historien hör att jag tydligen var intresserad av tårtor redan då. Sträckte mig upp och lade handen i grädden.

Mormors mandelspån var endast dekorerade med apelsinskal. Ingen suckat eller pistage mandel. I Stora kokboken används pistagemandel. Själva provade vi med den gröna suckaten. Fungerade, men den måste vara relativt torr för att glasyren inte ska bli kladdig.

Oblat kan du köpa på
Essencefabriken i Stockholm.

Mandelspån (Stora kokboken 1955)
(ca 36 st)
400 g mandelmassa
äggvitor
oblat
hackade apelsinskal
hackad suckat eller pistagemandel
Glasyr
150 g florsocker (3 dl)
1 ½ msk vatten eller lite äggvita
Mixa mandelmassan med äggvita till en smidig bredbar massa. Rita rektanglar på oblaten 8 * 2 ½ cm. Vänd arken och bred ut mangelmassan ovanpå med kniv eller plättspade. Klipp ut rektanglarna. Böj dessa över (på plåt ställda) mandelspånsjärn. Grädda kakorna i 225-250°C. tills de är ljusgula. Passa dem väl. De får ej gräddas i för svag värme, då de blir torra. Låt dem kallna på järnen.
Garnering: Rör sockret med äggvitan till en trögflytande glasyr. Smaksätt eventuellt med lite citronsaft. Pensla glasyren på spånen och strö över hackade apelsinskal och hackad suckat eller pistagemandel.

6 kommentarer:

Anne sa...

Oj, vad tjusiga! :) Jättefina! Mandelspånsjärn - bild?

Kinna sa...

Här är bilden på spånjärnen. Gjorde lite havreflarn när jag ändå var igång.

Kent K sa...

Hej Kinna,

Vi hade förr alltid mandelspån vid jul. Så i år tänkte jag försöka mig på att göra några.
Största problemet var att få tag i oblat (fanns förr på apoteket) Efter lite detektivarbete via Ersta (som bara gör små runda) hamnade jag också på Essencefabriken. Men som den tekniker jag är funderade jag på om man inte kunde göra oblaten själv. Letade recept på nätet utan resultat, men såg att några bytt ut oblaten mot rispapper. Så jag gav mig ut för att köpa det i stället. Hittade flera sorter. De flesta var runda och salta men det fanns även frysta fyrkantiga visserligen ingick salt enligt ingrediensbeskrivningen men det gick inte att känna. Så jag provade att baka med dem, och det blev helt perfekt.
Mitt recept skiljer sig något från ditt. Bl.a. gör man mandelmassan själv av 2 hg skållad mandel och 2 hg strö- eller florsocker. Mandeln mals 2 ggr och sedan stöter man mandel och socker i en mortel samtidigt som man tillsätter äggvitan. Det ingår också ett par tips i receptet: Använda varma och torra knivar för att breda ut mandelmassan (Jag provade med kalla då smetar det fast, med varma går det hur lätt som helst) sedan kan man lägga ett bakplåtspapper över mandelmassan och kavla ut den på oblaten. Sista tipset är att även ha bakplåtspapper över mandelspånsjärnet då det annars finns risk att spånen fastnar på järnet.
I vår familj använde vi endast hackad mandel ovanpå spånen. Mandeln färgades röd och grön. Riktiga julfärgen.

Hälsningar
/Kent

Kinna sa...

Hej Kent K!
Tack för alla trevliga tips! Mandelmasse recept har jag försökt göra men tycker inte att resultatet blivit så bra bl a finns det flera i mormors bok. Jag kommer definitivt att prova med varma knivar till att breda ut mandelmassan. Tycker alltid att det smetar lite.

Om du tycker det är kul att baka får du gärna kika i min bok med gamla bakrecept. I mormors berså.

God Jul och Gott Nytt År!

hälsar Kinna

Aurix sa...

Låter charmigt. Får testas här i hemmet!

Recept sa...

Toppenrecept.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...