07 oktober, 2006

En hälsning från grannen i öst

Tuff konferens till Helsingfors, äta, konferera, sova, äta, konferera, sova. Jag känner mig som en stoppad korv som älskar mat och kan inte låta bli att smaka, notera och fota. Mina kollegor skrattade åt mig.

En liten älskling som jag föll för var den karelska pirogen som serverades på den småvarma frukostbuffén. Jag kunde helt enkelt inte motstå. Nyfikenheten tog överhanden. Särskilt som jag också läst om Lisas vurm för bakverken. Någon konstig smörgegga fanns bredvid och jag noterade att alla finsktalande strök lite av den gula geggan på pirogerna. Själv kunde jag inte klura ut vad det var utan frågade. Äggsmör, mosat ägg blandat med mjukrört smör. Här hittar du ett pirog recept som jag googlade fram. Helst skulle jag ju velat prata med någon mormor som ville anförtro mig någon gammal släktklenod, men brist på det är nätet en guldgruva.

Andra bakverk som föll mig på läppen var de små kött- pastejerna och twisted tomato. Den sistnämnda gissar jag är vriden smördeg med tomatsås inuti, verkar inte ha något finskt påbrå. Det hade däremot köttpastejerna (till vänster) som serverades till mellanmålet eller i baren. God, mycket god, men receptet har jag gått bet på.

6 kommentarer:

Oskar sa...

Visst är de goda, de karelska pirogerna. Och äggsmör brukar få mina vänner att rygga tillbaka. Men har man smakat det så vet man hur gott det blir till pirogen :) Någon mormor med recept har jag inte. Men däremot en farmor. Ska forska i saken.

Kinna sa...

Ser fram emot att få höra vad din Farmor säger. Har hon ett köttpastejrecept också?

karin sa...

Jag gillar också karelska piroger med äggsmör, men jag måste erkänna att det gjorde jag inte första gången jag smakade det!
Jag har vid ett Helsingforsbesök köpt en liten pirogkavel som är tjockare i mitten och väldigt smidiga att kavla små saker med tex knäckebröd.

patsy sa...

fifan va gott. ge mig :)
finländsk käk rockar!!

toastmaster sa...

Hej!

Jag väntar fortfarande på din farmors recept på äggsmör. skulle vara mycket intressant.
//tm

Kinna sa...

Toastmaster - du får nog kolla med Oskar direkt om hans farmors recept. Skulle tro att det kan vara hårdkokta äggulor mosade med smör - men är inte säker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...