20 november, 2006

Cyberkocken

Jag sitter i en bil på väg till äppel- odling- arna i Kivik. Regnet hänger i luften och kommer att ösa ner inom ett par minuter. Det är nu jag får höra om den här underbara salladen och memorerar ingredienserna. Jag har aldrig ätit originalet men efterskapat det efter minnet. Den är fantastiskt god. Servera som en förrätt eller ensamrätt med ett gott grovt bondbröd till.

Eftersom rätten till cyberkocken skulle serveras med en höstgrönsak valde jag att lägga upp den på savoykålblad. Oliver är ersatta med olivolja. Se mer om tävlingen på I mitt franska kök. Anette kommer att presentera alla tävlingsbidragen.

Barbaras vita bönsallad
250 g okokta vita bönor
1 röd lök
knivsudd fransk senap
1 tsk honung
3 msk rödvinsvinäger
1 dl olivolja
salt
svartpeppar ur kvarn
en rejäl knippa bladpersilja
1-3 vitlöksklyftor (uppdaterat: ska vara mycket vitlök, men känn efter vad som smakar bra)

Blötlägg bönorna i vatten 8 timmar. Häll av vattnet. Koka försiktigt 1 timma i nytt vatten.
Hacka rödlöken fint, hacka persiljan. Blanda samman allt till vinägretten och häll över bönorna. Låt dra en stund.


Tips! Koka helst bönorna själv då det ger bästa smak och resultat.

3 kommentarer:

Gitto sa...

Låter jättegott! Ska prova salladen i helgen, har hela frysen full av vita bönor!

Kinna sa...

Gitto, smaka av med vitlöken för de har olika styrka så det blir lagom. Kan kanske bli för starkt.

KrakelSpektakel sa...

Gud vad god den ser ut. Det får bli en förrätt, för mina föräldrar tillåter mig inte att äta vegetariskt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...