01 februari, 2007

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Ibland blir det inte som man tänkt sig. I mina ansträngningar att hitta på en romantisk middag till alla hjärtans dag tänkte jag att en klarröd tomatsoppa blir kärleksfull vacker mat. Varför inte göra ett hjärta i smördeg och försöka fästa på soppskålen? Jag funderade på hur det skulle fästas och beslutade mig för att skära en skåra i sidan och fästa den direkt på kanten.

Inte bra, istället för att bli ett romantiskt hjärta såg smördegen ut som en mus som tittar ner i en röd brunn (ursäkta, man kanske inte får säga så på en matblogg), men dessvärre ser det inte bättre ut. Allt smakade väldigt gott och jag provade med att lägga till lite kanel till tomatsoppan vilket inte alls var dumt.

Smördegshjärtan är uttagna med pepparkaksmått i smördegsplattor. Degen har inte kavlats något för att hjärtana skulle bli så höga som möjligt. Pensling med ägg eller bara äggvita och sedan massor med svarta vallmofrön. Jag kan tänka mig att även svarta sesamfrön kan vara effektfulla. Grädda i ca 200 grader tills hjärtana fått fin färg.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

sara r sa...

Vilken fin idé det där med hjärtana!

björn sa...

Hej Kinna! Mitt förslag om bloggträff riktar sig till alla som bloggar veganskt/vegetariskt samt de som har ett intresse av den sortens matlagning.
Har även svarat på din fråga i comments på min blogg.

Ps. hjärtana är verkligen ett romantiskt tips som jag inte skall glömma bort...

Christina W sa...

Det är av misstagen man lär sig och hittar nya vägar. Kul idé

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...