05 september, 2007

Besk en härlig tradition

Det fanns underbar strandmalört på tomten bredvid vår i Skillinge och mamma hade med sig ett stort fång som hängdes upp för tork. Det är första gången som jag ser äkta vara. Som växt ser den ut som en jättestor gråbo men är mycket vackrare.

Strandmalört ska enligt tradition plockas den 24 augusti på Bartolomeidagen. För att krydda brännvin stoppas en liten kvist i en flaska och en sockerbit läggs på botten. Sedan häller man brännvin över. Brännvin special brukar vara det bästa för att krydda sprit. Låt stå några veckor. Ta bort kvisten och späd essensen. En del låter kvisten vara kvar i flaskan som vacker dekoration.

Albert Sandklef, museichef på Varbergs fästning och tillika mina kusiners morfar, har i sin bok 30 sorter kryddat brännvin skrivit följande: ”Och till sist: glöm inte att brännvin ska ha en temperatur av +12 à 15°C C när det serveras. Ty metoden att iskyla drycken beror på att systemets brännvin har så rå och okultiverad smak. Vid låg temperatur märker man den inte. Men väl kryddat brännvin behöver inte iskylas. Dess fina kryddsmak kommer bäst till sin rätt vid en temperatur som närmar sig +15°C C.”
Själv brukar jag drycken måttligt men älskar traditionen.

3 kommentarer:

Clivia sa...

hejhej, jag kommer gärna och hämtar en kokbok på tisdag eftersom det hampar sig så att jag ändå är i krokarna. Jag kommer nog precis kl fem eller strax därefter. Meddelas på detta sätt eftersom min mail vägrar fungera idag. Vi ses!

Kinna sa...

Clivia - kristina - Vad roligt! Du är så välkommen!

Evaldsdottir sa...

Gärna besk till men satt på grön kvist ett dygn och inte sockerbit utan honung, precis som morfar gjorde. Det smakar sommar och varma jordgubbar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...