26 juni, 2011

Pinocchiotårta med jordgubbar

Gott blev det med pinocchiotårta på midsommar men det var lite våndor innan den var på plats. För det första dubblerade jag satsen. Gör inte det - inne i ugnen höll tårtan på att slita sig ur långpannan. Inte bara på höjden utan även på bredden. Sen tog den extra lång tid att grädda i sin överdimensionerade mängd.

Dessutom var det fara värt att den inte skulle få loss från bakplåtspappret heller. Min kära bakexpert sa att det kan vara idé att smöra och mjöla pappret. Något som inte framgick av receptet. Men med en pannkaksspade gick det till slut och här ser du det fina resultatet. Gjorde en liten tårta också för alla mandelallergiker.




Jag har märkt att en del gamla blogginlägg länkar till recept som är borttagna på andra sajter. Därför tar jag mig friheten att lägga in receptet från Matklubben på Pinocchiotårta som jag länkat till ovan. 

Pinocchiotårta med jordgubbar

100 g smör, mjukt
1 1/2 dl strösocker
5 äggulor
1/2 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Maräng
5 äggvitor
2 1/4 dl strösocker
50 g mandelspån

Fyllning och dekor
5 dl vispgrädde
1 msk florsocker
2 l jordgubbar

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt en äggula i taget under vispning. Tillsätt mjölken och rör om. Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda ner till en jämn smet. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper i en långpanna, ca 30*40 cm. 

Vispa äggvitor och 1 1/4 dl av strösockret till ett hårt skum. Tillsätt resten av sockret och vispa till hårt skum. Bred marängen ovanpå kaksmeten och strö över mandelspån. Uteslut dem om du har allergiker med i gänget. 
Grädda kakan i mitten av ugnen, ca 30 minuter. Låt svalna på galler. 
Skär kakan på mitten. Ta loss den ena halvan från bakplåtsppret med en stekspade och lägg på ett tårtfat. Vispa grädden med florsocker. Skiva jordgubbar. Bred ut drygt hälften av grädden på kakan. Fördela skivade jordgubbar över. Lägg sedan över andra halvan av kakan. Bred över grädde och dekorera med ätbara blommor t ex rosenblad, vackra blad och hela jordgubbar. Pudra över florsocker med en tesil.

5 kommentarer:

karin sa...

Jag gjorde också pinocchiotårta på midsommarafton. Googlade fram ett recept nån annanstans och hade svårt att få den genomgräddad i ensatstillståndet, jag vet inte om det delvis går att skylla på mina föräldrars ugn som är gammal och som jag är ovan att använda, det blev bra och gott till slut!

Bengt sa...

Vi gjorde en underbar tårta som jag kan rekommendera med jordgubbar och dajmbotten...

Kinna sa...

Bengt, det låter jättegott! Har du något recept?

Veronica sa...

Det ser supermumsigt ut :-)

Ann-Louise sa...

Bara namnet får mig att vilja laga tårtan! Tjusigt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...