02 februari, 2012

Orientalisk inspirerad soppa med bönor och köttfärs

Inspiration från en matnörd till en annan. Kryddningen på soppan hos Lisa Förare, Matälskaren fick både mig och Fredrik att gå i spinn. Enkla råvaror och läcker samtidigt. Vita bönor, köttfärs med en bas av sofritto. Om kryddorna stämmer med originalet kan väl diskuteras men kanelstång, spiskummin och koriander fanns högst troligt där. Ofta rostar Lisa kryddorna och jag har också gjort det till soppan. För att de ska smälta in i rätten så mycket som möjligt har jag även mortlat dem.

Receptet är en tolkning av det vi blev serverade.

Orientaliskinspirerad soppa på vita bönor och köttfärs
1 gul lök
2-3 morötter
1/2 stor purjo
1 stjälk blekselleri (eller en bit rotselleri)
1 1/2 tsk torkad koriander
1 1/2 msk spiskummin
1 kanelstång
500 g nötfärs
2 liter vatten
3-4 köttbuljongtärningar
4-5 vitlöksklyftor
500 g kokta stora vita bönor (eller blandade bönor på burk)

Hacka lök, tärna morötter och selleri. Fräs glansigt i smör i en stor kastrull. Rosta koriander och spiskummin i en torr stekpanna tills det börjar knäppa lite om dem. Mortla kryddorna. Fräs köttfärsen separat i en stekpanna. Häll allt i den stora kastrullen. Tillsätt varmt vatten, buljongtärningar samt hackade vitlöksklyftor. Låt puttra i ca 20-30 min. Tillsätt bönorna och se till att allt blir riktigt varmt.

Blogginlägg #23 av 100.

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Din bönsoppa låter verkligen jättegod. Jag lagar den och toppar med lite fetaost utrörd i crème fraishe!

Kinna Jonsson sa...

Fredrik sa just igår att det hade varit gott med någon topping. Berätta gärna om du ändrar eller gör om soppan.

Katinkas Kitchen sa...

Åh, jag älskar rätter med spiskummin! Den där indiskinspirerade mustiga smaken... Den funkar riktigt bra även i köttfärssås om man bara tar lite spiskummin för en mustig varm smak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...