04 juni, 2012

Hemmaspotting med kronfågel

BBQ grillmixlåda smoke med kyckling är inte ett självklart val för mig. Snarare är färdigmarinerat och smaksatt kött något jag ytterst sällan köper. Men den här gången har jag tackat ja till en hemmaspotting med Spot & Tell dvs att testa produkter hemma och sedan berätta om dem. Förutom BBQ grillmixlådan har jag fått handstyckad kyckling, båda från Kronfågel. Det handstyckade kycklingdetaljerna testar jag senare i veckan. 

Funderar igenom middagen och har både en härlig grillbroschyr från Zeta plus deras olivolja. Enligt broschyren passar en Pestovinägrett till grillade grönsaker och färska grönsaker. I frysen har jag mängder med basilika som jag själv odlat och gör en pesto som jag använder till vinägretten. Vinägretten blir god och vi gillar den skarpt!

På en pressvisning har jag fått en chipotle grillsås från ICA Selection, en grillsås som med en gång blev en favorit hos oss. Den blandar jag med lätt crème fraiche från ARLA. Till detta serveras Fontanas grilloumi, färsk grillad sparris och rejält med isbergssallad och tomater. Lite flingsalt från Falksalt i olika smaker bl a en med hickory kompletterar på bordet. Saltet kommer också från pressvisningen.

Några kamrater är spontaninbjudna då jag gärna vill ha ett par försökskaniner som kan ge sina omdömen förutom mina egna och sambons.

Det blåser småsnålt när vi drar igång grillen. Med utsikt över hela havet som är grått njuter vi av GT och till den som kör serverar vi Kiviks fläderblomsdryck med rabarber. Den är verkligt fräsch och vacker i färgen så jag blir inte ens frestad att dricka GT.

Omdöme då: jo kamraterna gillar verkligen kycklingen så även jag och sambon. Den är mör och smakrik och får definitivt högsta betyg. Bra grej att ha med på picknick grillning i parken, på sjön eller andra tillfällen då man är några stycken och ska grilla. Lådan räckte till oss 4 och lite blev över.

Vi äter en bit ost efteråt och till det är några droppar med Fontana Balsamic Cream grill läckert. Funkar både till grillat, efterrätter och just till osten. En honungmelon avrundar en kul spotting. 

Pesto
50 g basilikablad
2 krossade vitlöksklyftor
2 msk pinjenötter (eller solroskärnor)
1,2 dl olivolja
40 g finriven parmesanost

Mortla basilika, vitlök och pinjenötter till en jämn smet. Eller gör som jag, använd stavmixern. Blanda i oljan lite i sänder under vispning. Tillsätt ost och smaka av med salt och peppar.

Alltså serverades
BBQ grillmixlåda smoke
färskpotatis
grillad sparris
isbergssallad
tomater
grilloumi

2 grillsåser
1 pestovinägrett
1 chipotle crème fraiche

2 sorters ostar
Parmesanost
Brieost
Balsamic Cream med Fikon
honungsmelon

rött vin, gran riserva och fläderblomsdryck

Bara så du vet, det  här är inget uppdrag eller att jag får betalt för att skriva. Jag tycker det är kul att prova produkter och ha lite koll på vad som kommer ut så jag tackar ja till att testa. Hoppas du tycker det är kul att läsa. Kommentera gärna nedan om vad du tycker och har du några bra tips får du gärna dela med dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är via bloggarna man får reda på nyheter. Toppen att du provar åt oss.
Eva

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...