25 december, 2013

Inspiration till nyårsmenyn - 8 års olika menyer

Hej där! Knappt har julens klappar packats upp innan man ska börja tänka på nyår. Har du någon vän som sitter ensam hoppas jag att du tänker på att bjuda in dem. Visserligen kan man vara ensam på nyår och t o m njuta av det. Jag vet för det har jag gjort någongång då jag inte alltid tycker det är så viktigt med stora högtider. Men sedan jag träffade min fine Fredrik firas nyår alltid i glada vänners lag då han har en stor vänkrets med den traditionen. Matglada vänner får jag väl skriva då alla lagar maten och tar med sig till värdfolket. Värdarna delar in oss alla i team som får i uppgift att komponera en rätt samt köpa vin till. När man väl kommer till festen är alla festklädda. Ingen står och lagar mat utan det handlar om att se till att varm mat är varm och att allt är fint upplagt. Värdparet behöver inte laga mat utan ser till att inramningen är fin. De brukar ändå se till att det finns extra småsaker som gör kvällen extra festlig.

Teamen lagar allt från barnmeny, välkomstdrink till de vuxna, förrätt, mellanrätt, fiskrätt, varmrätt, ostbricka och efterrätt till att köpa bubblet till nyårsslaget. Numera äter alla ungdomar och barn med de vuxna, men när de var yngre fick de äta först för att de vuxna skulle få det lite lugnt vid middagsbordet.

Det har blivit allt färre rätter med åren men riktigt bra rätter. Nedan hittar du länkar med fulla menyer. Eftersom alla har lagat efter sina recept har jag länkat till recepten där jag vet vilket som ligger till grunden för rätten. Annars är det här mer tänkt som en inspiration för att du ska kunna hitta lite fina kombinationer men läsa i dina egna kokböcker eller söka fram något på nätet.

Mycket nöje och ett Gott Nytt År!!

Nyår 2012 alkoholfria drinkar med drinktilltugg, Rensteksröra, Oxfile, italiensk potatiskaka, gräddstuvad savojkål, Chokladmousse
Nyår 2011 parmesansoppa med löjrom, lammytterfilé med citronsmör, provence potatis, äppelglass med limoncello
Nyår 2010 hummer, oxfilé med örtcremefraiche, vaniljglass, hallonsabayone,
Nyår 2009, Anka à l'orange med palsternackspuré. Glassbomb till efterrätt.
Nyår 2008 hummer, oxfilé ugnsbakad potatis med chili, Panna Cotta med anis och kanel
Nyår 2007 Toast skagen, smördegsinbakad lax med dragon, hjortsadel med glaserade kastanjer, hallonglasstårta
Nyår 2006 Broccolimousse, Risotto m pilgrimsmussla, Skogssorbet, Oxfilé m chili och rödvinssås, Tarte au citron.
Nyår 2005 Pilgrimsmousse m tryffel, Lammfilé m jordärskickspuré, Mont Blanc med kastanjpuré.

2 kommentarer:

Peter Olofson sa...

var tog länken till 2009 vägen ?

Kinna Jonsson sa...

Tack för att du frågar. 28 dec 2008 fick jag en allvarlig hjärnskakning. Jag var inte kapabel att vara med på nyår och därför blev det inget blogginlägg. Tror jag var dålig i 3 månader efter det. Det är förklaringen till att länken inte finns. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...