01 maj, 2014

Pulled Pork och fantastisk Cole Slaw




För nästan precis ett år sedan hade jag en av mina stora matupplevelser som gett mig mycket inspiration sen dess. Det var när jag hade möjlighet att få träffa Mark Miller hos Santa Maria och gå på en chiliprovning. Provningen var spännande men det var också intressant att se Mark laga och berätta om maten och chilin som vi provade. Häromdagen när jag gick igenom mina recept som landar i köket för att jag vill laga dem efterhand hittade jag just det lilla receptblad som vi fick vid det tillfället. Jag började med att göra en Cole Slaw som var urhäftig och till det en picklad rödlök. Recepten inspirerade och imorgon kommer jag att göra en Pulled Pork ur samma receptblad. Jag tror inte att Mark skulle ha något emot att jag delar med mig av recepten här. Mannen har fullständigt gehör vad gäller smak och kan plocka ihop eller ta fram vilka kryddor som helst i kryddblandningar. Andra saker var han inte lika bra på men just det här hade han till fullständighet. Wow, wow, wow. Och som sagt, recepten här hur coola som helst!

Om chiliprovningen och om att laga mat med chili har jag skrivit om efter att jag träffade Mark Miller. Läs mer om chiliprovningen här, Tomatsås à la Mark Miller,  Här kommer hans recept på Pulled Pork med tillbehör.

Sonoran pulled pork taco
4 portioner
800 g fläskkarré utan ben
Kryddor
1 msk chilipulver
1 msk chipotlepulver
2 tsk oregano
1 tsk spiskummin
1 krm kanel, malen
1/2 tsk koriander, malen
1 tsk svartpeppar
1krm kryddpeppar, malen
1 msk liquid smoke
1 msk salt
1 dl vatten

Krydda fläskkarrén med kryddan och låt den marinera över natten. Bryn den i olja och lägg den i  en gjutjärnsgryta med lock och häll på vatten. Ställ in den i ugnen med locket på och tillaga i 150°C i 3-4 timmar till köttet är mört, dra isär köttet med två gafflar.

Bryn köttet i en stekpanna med lite olja.

Servera pulled pork med tacoskal, sallad och picklad rödlök. Toppa med koriander.

Marks Cole Slaw
3 dl vitkål, fint strimlad
1 dl majonnäs
1/2 lime, fint rivet limeskal
1/2 lime, juicen
1/2 kruka färsk koriander
1/2 tsk salt
Blanda samtliga ingredienser till Cole Slaw.

Picklad rödlök
1 rödlök
1/2 dl äppelcidervinäger
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk oregano
Skala och skiva löken. Blanda ihop alla ingredienser till picklad rödlök. Låt stå 30 minuter.

Mer inspiration till Pulle Pork hittar du här med Lisa Förare Winbladhs recept från Matälskaren.
Annika Smaskens recept brukar också vara väldigt bra. Här är ett av dem på Pulled Pork med bogbladsstek.



Följ mig gärna på Instagram.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...