11 mars, 2015

Komfort food på svenska



Idag har vi filmat sista delen för The Foodie List som är en serie med mat från 13 länder och 4 foodisar i varje land som berättar om sina älsklingsställen, maträtter samt beskriver och äter mat. I dagens avsnitt skulle var och en av oss berätta vilket ställe och vilken mat som just vi fastnat för.
Mitt val blev Nalle och Kroppkakan då jag inte har kroppkaka som tradition från familjen.

Kroppkakemiddagen f ö var det sista vi gjorde i söndags. Efter en intensiv dag var jag rätt slut men middagen var spännande för jag fick lära mig hur man äter kroppkakor. Man börjar att äta kroppkakan genom att göra ett kryss uppe i kroppkakan där man sedan häller ner smält smör. Sedan skulle vi beskriva maten innan vi åt. Jag upplevde kroppkakorna som mjuka med god fyllning på lök, fläsk och kryddpeppar. Rårörda lingon som tillbehör gav syra. De känns som någon slags komfort food på svenska.

Typiskt att dricka en öl till den här typen av mat och på restaurangen hade de gott om öl från lokala mikrobryggerier. Allt blev magiskt. Stället Nalle och Kroppkakan ligger ute i Midsommarkransen ett område där jag knappt nog aldrig varit i så upplevelsen var rolig. Att åka utanför tullarna är ovanligt för mig och det är ju inte långt. Så åk dit och ha en matupplevelse med Kroppkaka.

Här kan du läsa vad de andra foodiesarna hade för sig. Mjöl och Arsenik har bloggat om deras dag. 

2 kommentarer:

Martina sa...

Spännande att åka utanför tullarna ;-) Kroppkakor har jag aldrig testat, var det verkligen gott?

Bill sa...

Kroppkakkor! In 30 years I have never had one I liked! They are always too dense with little reward in the middle and fore fill all the criteria to they need to be labeled and known as Belly Bombs! I have eaten them in homes and restaurants without much success. Since I have never made them myself and live with a Swede who does like them, its time to give it a try in the kitchen. Who has the best recipe for Kroppkakkar? If I''m going to do this lets do it right!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...