04 april, 2017

Gröna såser - I love



Goda såser kan man inte få för mycket av och när man har mycket färska kryddor i kylen kan man antingen frysa dem eller göra en sås av dem. Första gången jag gjorde en salsa verde hade jag ingen aning om vad jag förväntade mig. Den blev inte heller särskilt bra. Men med åren har jag förstått smakerna mer och uppskattar dem också mer när jag blivit van vid olika kök.

Med alldeles för mycket persilja i skåpet gör man en Salsa verde. Receptet kommer från Tasteline.

Jag körde dock på fri hand...och väljer att kopiera och lägga upp det. Ibland är det ju så att vi uppdateringar försvinner sidor och recept - något jag inte vill riskera då det här blev väldigt gott.

Salsa Verde
1 knippa bladpersilja
1 knippa basilika
2 msk kapris
1 msk dijonsenap
5 st sardeller
2 st vitlöksklyftor
2 msk champagnevinäger (jag tog en sherryvinäger)
olivolja, en grönpepprig tog jag.
svartpeppar med kvarn (eller 1 svartpepparkorn)
salt

Lägg allt i en mixer. Det gjorde jag iallafall. Men man skulle kunna lägga allt i en mixer utom oljan som droppas ner.

Detta serverade jag till en BBQ Peppar Kycklinglårfilé från Kronfågel i strimlor, sallad, guacamote, halverade tomater och sallad. Lite refried beans blev bra till.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...