10 maj, 2017

Lasagne med tofu


Alltså, jag har inte så bra koll på livsmedel som t ex tofu. Gissar jag ligger efter lite i det som är trendigt men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte varit jätteintresserad av att äta just sådant som är sojabaserat. Men man måste ju prova så jag är glad över att få prover från Smakbox som jag testar. Letade därför upp inspiration på nätet och hittade en tofupedia. Perfekt för mig och en tofulasagne lät som en god rätt. Här är länk och recept.

Öppen lasagne med tofu och pesto

1 paket Tofu 250 g, t es Sofine Tofu
salt
1 zucchini
2 msk olja
2 lök finhackad
1 tsk italiensk salladskrydda
400 g finhackade tomater på burk
peppar
3 msk svarta oliver i skivor
3 msk grön Pesto
basilikablad
 Förberedelse:
Sätt ugnen på 175°C. Skär tofun i tunna skivor. Enklast gör du detta med en mandolin. Lägg skivorna på en handduk och strö lite salt. Skär zucchinin på samma sätt. Pensla skivorna med olja och grilla dem i en grillpanna tills du ser tydliga grillränder.

Värm 1 msk olja i en stekpanna. Fräs löken på medelvärme tills den är genomskinlig och tillsätt italiensk salladskrydda samt konserverna tomater. Smaka av med salt och peppar. Låt sjuda i 8 minuter på låg värme tills det mesta av vätskan har dunstat bort.

Ta fram en långpanna där du ska göra 3 små lasagner. Börja med ett tunt lager av tomatsås. Lägg på lite svarta oliver, lägg sedan en skiva tofu och ett tunt lager av pesto. Lägg några skivor grillad zucchini på toppen. Upprepa tills alla ingredienserna har använts. Grädda lasagnen 20 minuter i ugnen. Garnera med några basilika blad.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...